Reclamele Google – subiect de scandal la nivel European. Care e treaba cu intimitatea noastră și de ce gigantul e pus rău de tot la zid

de: Mădălina Bahrim
25 08. 2022

Gigantul tech Google are mari probleme, fiind acuzat de faptul că încalcă legislația europeană și afectează intimitatea utilizatorilor, prin forma în care gestionează materialele publicitare distribuite pe uriașa sa platformă.

Acuzațiile vin din partea Grupul NOYB, care militează pentru drepturile digitale ale utilizatorilor de internet și care spune că gigantul tech încalcă Directiva ePrivacy privind marketingul direct. Concret, Google își folosește platforma de e-mail pentru a trimite e-mailuri publicitare nesolicitate utilizatorilor fără consimțământ valid din partea destinatarilor.

Grupul, care este înființat de avocatul pentru confidențialitate Max Schrems, a depus deja o plângere la Autoritatea franceză pentru protecția datelor, CNIL.

NOYB susține că Google trimite utilizatorilor Gmail mesaje care arată ca e-mailuri normale, dar sunt reclame pe care utilizatorii nu au consimțit niciodată să le primească, așa cum ar fi normal și așa cum ar prevede, de fapt, legislația europeană.

„Reclamanților nu li s-a cerut acordul ca aceste e-mailuri publicitare să le fie trimise atunci când s-au înscris la Gmail sau chiar după aceea”, a precizat Grupul NOYB în plângerea depusă.

Practic, Google ar face un abuz și s-ar folosi de puterea sa în acest scop de marketing. Desigur, trebuie precizat că gigantul tech beneficiază de prezumția de nevinovăție, până la o eventuală decizie a instanței în defavoarea sa. Situația se va tranșa, după ce părțile implicate vor aduce dovezi care să le susțină poziția.

Legea nu e de partea gigantului tech. A fost prins Google cu mâța-n sac?

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat anterior că orice e-mail în scopul marketingului direct din căsuța de e-mail a unui utilizator trebuie să se supună regulii consimțământului acestuia.

Practic, Google nu ar fi trebuit să se folosească de instrumentele sale pentru aceste reclame, fără ca destinatarii să fie în prealabil de acord cu acest lucru.

Dacă Google va fi amendat de Autoritatea franceză n-ar fi o premieră. S-a mai întâmplat chiar anul trecut, când gigantul tehnologic a fost sancționat cu 150 de milioane de euro pentru că nu a facilitat utilizatorilor posibilitatea de a refuza cookie-urile de urmărire.